Billy Elliot – de musical

Afgelopen zaterdag reed ik met mijn beste vriendinnetje en onze lieve zussen richting Scheveningen voor een musicalavondje. We kennen elkaar al 17 jaar en sinds ik me kan herinneren zijn we altijd bezig geweest met dansen, zingen en theater. Ik zing tegenwoordig alleen nog maar in de douche en dansen doe ik wel in tha club, haha.

Maar we vinden het nog steeds leuk om naar musicals te gaan en dit keer stond Billy Elliot op de planning. Ik had van tevoren niet heel hoge verwachtingen, ik had me totaal niet verdiept in het verhaal en het sprak me in eerste instantie niet heel erg aan. Wel wist ik dat er in Londen gesproken wordt met woorden als: “the best show you will ever see” en “one of the most celebrated, award-winning musicals on stage today”.

Maar een goede avond begint natuurlijk met lekker eten. En daarom hadden we gereserveerd bij Grandcafé/Restaurant BINNEN. Ze boden ons hier een speciaal theatermenu aan, waarbij ze er dus rekening mee houden dat je weer op tijd weg moet.

IMG-20150905-WA0007

Het was een leuke aanbieding en ik heb ook écht wel lekker gegeten, maar ze leken het toch niet helemaal begrepen te hebben want we hebben de crème brûlée echt naar binnen moeten werken om vervolgens op onze hakken naar het Circustheater te sprinten. Binnen

Dan de musical zelf.
Ik was echt positief verrast! Het is echt bizar wat die kleine Billy’s kunnen. Blijkbaar bestaat er ook de Billy Elliot sCOOL, waar deze jonge talentjes nog beter leren dansen en zingen. Omdat ik zelf ook altijd op ballet heb gezeten vond ik dit heel gaaf om te zien. En dan Pia Douwes! Pia –  die ondertussen ook 51 is – speelde de rol van balletjuf Mrs. Wilkinson en leek met gemak in tutu en op spitzen te dansen. Respect hoor!

Niet mijn foto! Ik heb deze van de officiële Billy Elliot Instagram.
Niet mijn foto! Ik heb deze van de officiële Billy Elliot Instagram.

Wat ik minder vond was het accent dat ze gebruikten. Het verhaal speelt zich af in Engeland en Billy groeit op in een arbeidersgezin waar wordt gesproken met het Geordie accent. Dit is natuurlijk moeilijk te vertalen in het Nederlands, maar nu leek het een soort mix van Engels, plat Amsterdams, Limburgs en wat zelfverzonnen woorden. Persoonlijk denk ik dat het realistischer was geweest als ze één accent hadden gekozen.

Ook het hele verhaal rondom de mijnwerkersstaking en Margaret Thatcher kwam niet heel sterk op mij over, maar dat komt denk ik vooral omdat dit totaal niet speelt in Nederland, dit is echt een Brits ding.

Maar ik vond het geheel ontzettend leuk en heb genoten van een heerlijk avondje!

20150905_192949

3 thoughts on “Billy Elliot – de musical

Leave a Reply

