Sunday Morning

“Oh what a beautiful morning, oh what a beautiful day”

Dit liedje begon ik spontaan te zingen toen ik uit bed stapte. Dat klinkt als een heerlijke ochtend, toch? En zo’n ochtend moet uiteraard voortgezet worden met een heerlijk ontbijtje.

De banaan-ei pannenkoekjes.
Ik heb ze al op menig blog voorbij zien komen en zelf ontdekte ik ze denk ik anderhalf jaar geleden. Ondanks dat heb ik ze maar twee keer gemaakt, simpelweg omdat ik niet zo vaak banaan in huis heb. I know: het zijn maar twee ingrediënten en dan nóg krijg ik het niet voor elkaar. Daarnaast bleven ze vaak een beetje aan de pan plakken en ze lukten gewoon niet helemaal mooi.

Tot vanmorgen, ik had zowaar eieren én bananen in huis. Wat een feest! De reden dat ik dit nu post is omdat ik dit simpele recept heb uitgebreid tot – JA JA – drie ingrediënten, namelijk de bekende ingrediënten plus een héél klein beetje bakpoeder. Dit was echt de oplossing voor mij, de pannenkoekjes rezen mooi en ik kreeg eindelijk een goed resultaat. Als ‘topping’ gebruikte ik een beetje kaneel en wat blauwe druifjes uit eigen tuin!

Als je het recept nog niet kent, het is heel simpel! Voor 1 persoon gebruikte ik deze ingrediënten:

  • Een halve banaan (de andere helft eet je bijvoorbeeld ‘s middags op)
  • 1 ei
  • Een klein beetje bakpoeder (ik gebruikte nog geen theelepel)

Deze ingrediënten prak je door elkaar op een bordje. Vervolgens laat je een beetje boter in de pan smelten en gooi je het mengsel in de pan. Ik kon er vijf mini pannenkoekjes uit maken. Ik denk dat dit beter werkt dan bijvoorbeeld één grote pannenkoek, het omdraaien is dan moeilijker. Als topping kun je dus kaneel gebruiken en fruit, whatever you like. Wees creatief!

Processed with VSCOcam with hb1 preset

Processed with VSCOcam with t1 preset

Ik probeer al een tijdje bewuster bezig te zijn met wat ik eet. Zo wil ik minder (geraffineerde) suikers eten, omdat het me al begint te duizelen als ik eraan denk waar dit allemaal in verwerkt wordt, bijvoorbeeld in brood. Dit lijkt misschien tegenstrijdig als je mijn eerdere artikel ‘Ode aan de boterham‘ hebt gelezen. Ik ga dit ook zeker niet van mijn boodschappenlijst schrappen want ik vind dit veel te lekker. Maar ik kan er wel op letten dat niet bijna al mijn maaltijden uit brood bestaan. En als ik dit echt niet kan weerstaan: er wordt tegenwoordig ook suikervrij brood verkocht, onder andere bij Albert Heijn.

Verder probeer ik qua tussendoortjes vaker te kiezen voor groenten (of fruit), of om in plaats van een koekje zelf iets te bakken met natuurlijke zoetigheid zoals banaan of dadels.

Deze pannenkoekjes zijn al vast een goed (en super lekker!!!) begin toch?

Ik wens jullie een heel fijne zondag!

Leave a Reply

