Rens’ Chill bread

Op mijn 21e verjaardag kreeg ik het tweede deel van het boek Powerfood van mijn zus cadeau. Normaal vind ik kookboeken vooral leuk om in te kijken en ze te bewonderen in mijn boekenkast. Gisteren besloot ik er mee te doen waar ze voor bedoeld zijn: recepten uitproberen!

Bananenbrood, banana bread, chill bread, drie verschillende namen voor iets wat eigenlijk niet eens naar brood smaakt, het is meer cake te noemen. HOERA daarvoor! Het originele recept is op de website van Rens Kroes te vinden, maar ik deel graag mijn variatie met jullie. Ik ben nou eenmaal niet gezegend met een huis vol superfood zooi.

Ingrediënten
een beetje boter om je cakeblik in te vetten
3 rijpe bananen
50 gram ontpitte dadels
150 gram zelfrijzend bakmeel
3 eieren
een (grote) hand vol noten (walnoten, amandelen, hazelnoten)
1 theelepel zeezout
geraspte kokos en/of pure chocolade

Bereiding
Verwarm de oven op 180°C en vet een cakeblik in met een beetje boter. Mix daarna twee rijpe bananen, de dadels, eieren en het zelfrijzend bakmeel in de blender tot je een zacht deeg krijgt. (Of tot je blender kapot gaat. Ja, dit gebeurde me dus echt gisteren. Volgens mij vond ie de dadels te heavy en toen brak het mesje.)

Giet het deeg in een kom en voeg de noten, zeezout en de kokos/chocolade toe. Snijd de derde banaan in kleine stukjes en voeg dit ook aan het mengsel toe. Roer het goed door en giet het geheel het cakeblik.

Volgens Rens moest het 45-50 minuten in de oven. Houd het even in de gaten, bij mij heeft het een uur geduurd voordat het brood gaar was. Dit varieert natuurlijk per oven!

In het Powerfood boek ziet dit brood er natuurlijk weer way more fancy uit:

http://www.renskroes.com/wp-content/uploads/2014/10/Chill-bread.jpg
http://www.renskroes.com/wp-content/uploads/2014/10/Chill-bread.jpg

Maar ik ben ook super tevreden met mijn resultaat:

wpid-2015-09-22-02.18.19-2.jpg.jpeg

Heerlijk (én suikervrij) als ontbijt, lunch of tussendoortje, whatever you like.

One thought on “Rens’ Chill bread

Leave a Reply

