Coolhunting, wat is dat?

Ik coolhunt;
Jij coolhunt;
Wij coolhunten;
Ik heb gecoolhunt?

Je zal wel denken: waar heb je het over?

Ik heb al eens geschreven dat ik voor mijn studie een jaar een blog bijgehouden heb. Ik wil dit graag weer oppakken, juist omdat het nu geen verplichting meer is vanuit school. Maar ik heb ook door dat het voor veel “buitenstaanders” nogal onduidelijk is wat ik nu precies doe.

Ik ben een derdejaars student Lifestyle en deze studie staat eigenlijk in het teken van trendwatching en conceptontwikkeling. Het gaat met name om maatschappelijke/mentality trends. Om deze trends goed in kaart te kunnen brengen komt coolhunting van pas.

Maar wat is nu een coolhunt?
Een coolhunt is eigenlijk niets anders dan een micro-trend. Het is een signaal, dus een product of dienst dat je kunt spotten op straat, in tijdschriften of in social media. Maar zo’n signaal komt ergens vandaan, eigenlijk is een coolhunt een bewijs van een opkomende (meso- of macro-) trend. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen dat de DIY Moestuintjes van AH een coolhunt zijn, passend bij de trend lokalisering of duurzaamheid. Zo kan (oké dit klinkt misschien ver gezocht, maar het kan) een kantoorpand dat compleet gemaakt is van glas een signaal zijn voor de trend transparantie of authenticiteit. Een bedrijf wil laten zien dat ze niks te verbergen heeft, want dit is waar de huidige consument ook behoefte aan heeft: openheid.

micro meso macro

Wat is cool?

Iedereen vindt wel eens iets cool. Maar in dat geval vind je iets gewoon leuk, het spreekt je aan. Maar cool uit het woord coolhunting heeft een iets diepere betekenis.

Cool is aantrekkelijk, inspirerend én heeft potentieel voor de toekomst. 

cool

Als coolhunter moet je dus kunnen beargumenteren en onderbouwen waarom iets cool is en waarom iets geen eendagsvlieg is. Welke langetermijntrend ligt hierachter verscholen waardoor het lang houdbaar is?

Vanaf nu wil ik dus weer gaan coolhunten en dit met jullie delen. Mijn studie is dus heel erg gefocust op de toekomst: wat staat ons te wachten?
Ik wil het dolgraag ontdekken!

3 thoughts on “Coolhunting, wat is dat?

Leave a Reply

