De waarheid in pacht

“Suiker is net zo verslavend als heroïne”… Een uitspraak die gedaan werd in de – overigens geweldige – serie Rita (zie Netflix). Hoewel deze uitspraak dan ook volledig de grond in werd geboord door onze rebelse Rita, vliegen dit soort extreme verkondigingen me steeds vaker om de oren.

Ik vind het allemaal reuze interessant, begrijp me niet verkeerd. Maar het lijkt me zo prettig om gewoon op een rijtje te hebben wat goed voor me is en wat niet. Dit krijg ik dan ook vaak genoeg voorgeschoteld, door verschillende media en menig boek over voeding. En nét als ik dan denk dat groenten de beste soort voeding ter wereld zijn, staat meneer de voedselwetenschapper Martijn Katan groot in de Volkskrant met de kop: ‘Groenten, verwacht er niet te veel van’. Ik word er bijna paranoïde van, al die tegenstrijdigheden.

De #fitgirl, ik word er doodmoe van. En ik ben altijd weer blij als ik een moeder zie die haar kind wél nog gewoon een Ligakoekje en bammetjes mee naar school geeft in plaats van een broodtrommel vol met komkommers in een soort geforceerde gezelligheid (echt, wie heeft hier tijd voor?!).

23abfbdf8cf6a8367560f9d643e82b60

Maar misschien ben ik stiekem wel jaloers omdat ik zelf simpelweg nooit zo consequent met mijn ‘gezondheid’ bezig zal zijn.

Je merkt het misschien al: ik ben zelf ook een warrig en beïnvloedbaar brein vol dilemma’s, twijfels en onzekerheden. Omdat niemand ooit de waarheid in pacht zal hebben, blijf ik toch maar bij mijn levensmotto: “IK WIL ME LEKKER VOELEN”. Ik luister naar alle adviezen en ik vind het best leuk om af en toe de Spirelli van mijn zus te lenen om zo lang mogelijke slierten courgette te fabriceren om de koolhydraten uit de spaghetti te mijden. Maar don’t blame me als ik de volgende dag verschrikkelijk veel zin heb in een diepvriespizza. Met tiramisu na. Om de volgende dag weer de hardloopschoenen aan te trekken.

Credits: De Jeugd van Tegenwoordig

Leave a Reply

